b_logo-2.png

Etusivulle Seuratietoa Toimintaa Kuntoilu Tapahtumat Linkit Facebook Yhteystiedot Galleria Pärisöö Hem Om oss Styrelsen Underåren Lokaler Verksamhet Motion Länkar Aktuellt Kontakt

Under åren

Volleyboll i 30 år

Herrarna har spelat volleyboll på BFF i 30 år. De har gjort framgångar i tredje divisionen. Nu börjar dessa herrar närma sig den gyllene medelåldern.

I dag har intresset för volleyboll svalnat och nya ungdomar har inte dykt upp. Herrarna har sina träningar bara på fredagkvällar i Berhalla sporthall.

Även kvinnorna hade sitt eget lag. I början hade man bara träningar, men på 90-talet spelade laget även i serie.

Boboll har också spelats

Många av dem som kom hit 1975 hittade sin väg till föreningen genom att spela boboll. Boboll var ju bekant för alla från skoltider i Finland, när läraren var entusiast i boboll och en stor idol. Då fortsatte intresset även här. Det finns inga exakta årtal antecknade, men slutet av 70-talet och 80-talet var bobollens gyllene tid. I början spelade vi på olika plan i Bergsjön, innan man gjorde en riktig bobollsplan i Gårdsten. Där var kvinnorna från Nolin Vire, Karhu, Göta och Borås hårda motståndare för oss. De var ju unga och var i bra form. En del hade tidigare spelat i vårt lag.

Även herrarna hade ett lag på BFF. Vi spelade i Borås och besökte även Köping och blev til och med tvåa i den sverigefinska mästerskapstävlingen.

I och med att man började närma sig 40 blev boboll för ansträngande för ryggen och vi var tvugna att lämna denna sport. Det blev likadant med boboll som med volleyboll: Vi fick inte med de unga. Spelhandskarna och klubborna skänkte vi till Sverigefinska friskolan.

SPJUTKASTNING

De som följer friidrott vet att spjutkastning är traditionellt nära hjärtat för finländare – så även på vår förening. Vi har under flera år haft en tränare – Kari Matikainen - som hjälpt spjutintresserade ungdomar. Bland hans skyddslingar har bäst framgång nåtts av Joni Kaartinen som van Svenskt ungdomsmästerskap år 2007.

Joni Kaartinen 2007-06-01

Kontakt / Mer information